خداوند مشاوره و رایزنی بین همسران را ستایش می‌کند
52 بازدید
موضوع: تفسیر
مصاحبه کننده : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

گروه اجتماعی: یک مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به مشورت در خانواده و بین زن و شوهر، آیه 9 سوره قصص را مطرح و عنوان کرد که خداوند مشاوره و رایزنی بین همسران را ستایش می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلین عبدالکریم پاک‌نیا، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در بخش اول سخنان خود، به بیان تعدادی از آیات قرآن کریم در زمینه همسرداری پرداخت و با اشاره به اینکه آیه 21 سوره روم، گفت: در این آیه به آرامش‌بخش بودن، انس و مودت بین همسران اشاره و تأکید شده که خداوند آرامش‌بخش بودن، دوستی و مهربانی را در وجود همسران نسبت به یکدیگر قرار داده است.
وی در بخش دوم سخنان خود به بررسی مسئله اطاعت زنان از مردان در عرف و آیات قرآن پرداخت و عنوان کرد: در جامعه ما و سایر جوامع عرف‌هایی رایج بوده است، که اسلام این عرف‌ها را تا حدی که منافی با ارزش‌ها نباشد، قبول کرده است.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه 228 سوره بقره که می‌فرماید: «وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکُیمٌ؛ ومانند همان [وظایفى] که بر عهده زنان است به طور شایسته به نفع آنان [بر عهده مردان] است و مردان بر آنان درجه برترى دارند و خداوند توانا و حکیم است»، اطاعت زنان از مردان را که قرآن در مورد آن سخن گفته است، حقی متقابل بین همسران عنوان کرد و گفت: منظور قرآن یک اطاعت محض، صرف و کورکورانه نیست، بلکه مثل همان حقوقی که برای مردان مقرر شده برای زنان نیز چنین حقوقی است و همچنان که برای زنان وظایفی در نظر گرفته شده است، برای مردان هم وظایفی است.

 حجت‌الاسلام والمسلین عبدالکریم پاک نیا:منظور قرآن از اطاعت زن یک اطاعت محض، صرف و کورکورانه نیست، بلکه مثل همان حقوقی که برای مردان مقرر شده برای زنان نیز چنین حقوقی است

وی در مورد مشورت در خانواده و بین همسران گفت: در مورد مشورت و هم‌فکری در آیه 9 سوره قصص می‌فرماید: «وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ؛ و همسر فرعون گفت [این کودک] نور چشم من و تو خواهد بود او را مکشید شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم ولى آنها خبر نداشتند»، خداوند از این مشاوره و رایزنی بین زن و شوهر ستایش می‌کند، حتی با اینکه فرعون شخص کافری که مورد تأیید قرآن نیست و فقط همسرش مورد تجلیل قرآن است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گاهی در عرف مطرح می‌شود که خانم‌ها باید از مردان اطاعت کنند، تصریح کرد: قرآن این موضوع را تأیید می‌کند که همسران باید با هم‌اندیشی و مشورت در خانواده تصمیم بگیرند؛ و دستور اسلام اینگونه نیست که مردسالاری و یا زن‌سالاری در خانواده حاکم باشد بلکه ارزش در اسلام تقوا است.

وی در پاسخ به این سؤال که زن و شوهر در قبال دین هم چه وظایفی بر عهده دارند، گفت: در آیه 6 سوره تحریم عنوان شده است که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید خودتان و کسانتان را از آتشى که سوخت آن مردم و سنگهاست‏ حفظ کنید» مرد وظیفه دارد که از دین خانواده‌اش دفاع کند و همچنین همسران هم وظیفه دارند که مسائل دینی را رعایت کنند، این مسئله رابطه‌ای متقابل است و مثلاً در مورد عفت و عصمت خانواده بیشتر بانوان مورد تأکید قرار گرفته‌اند، آیه 32 سوره احزاب می‌فرماید: «یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا؛اى همسران پیامبر شما مانند هیچ یک از زنان [دیگر] نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیمارى است طمع ورزد و گفتارى شایسته گویید» مبادا که عفاف خانواده با خضوع خانم‌ها در مقابل مردان نامحرم خدشه‌دار شود از سوی دیگر در آیه 6 سوره تحریم به مردان می‌گوید که موظف به حفظ دین خانواده هستند.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا یکی دیگر از مباحثی که اسلام برای تجلیل از روابط بین همسران به آن تأکید دارد را مسئله توجه به نماز اعضای خانواده دانست و گفت: خداوند در آیه 55 سوره مریم می‌فرماید:«وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا؛ وخاندان خود را به نماز و زکات فرمان مى‏داد و همواره نزد پروردگارش پسندیده[رفتار] بود» و به وسیله این آیه یکی از بزرگترین اسوه‌های خانواده قرآنی را معرفی می‌کند.

 استاد حوزه :خانم‌ها نسبت به رسالت و فطرتی که دارند بیشتر در خانه‌داری مسئولیت دارند؛ البته خانه‌داری که نتیجه و خروجی آن تربیت فرزند صالح باشد نه اینکه صرفاً در خانه بنشینند و در انزوا قرار گیرند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در اسلام صرفاً به کار بانوان در منزل اشاره و تصریح شده است؟ گفت: در دین اسلام نگاهی که به ساختار شخصیتی بانوان صورت گرفته است، نگاهی تربیتی، اخلاقی و عاطفی است، چنان که به مردان هم نگاهی مدیریتی بر خانواده دارد.

وی به بیان روایت تقسیم کار بین حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) پرداخت و گفت: این دو بزرگوار نزد حضرت رسول (ص) رفتند و ایشان کار را بین آنها تقسیم و فرمودند علی جان تو کارهای بیرون را انجام بده، چرا که کارهای بیرون، درگیری‌های فیزیکی دارد و سخت و مشقت‌آور است و کارهای خانه را به حضرت زهرا(س) سپرد و در بازگشت حضرت زهرا این جمله معروف را فرمود که خدا می‌داند که چه قدر از این تقسیم خوشحال شدم که رسول خدا مرا از مواجهه با مردان معاف داشت و کارهای خانه را به من واگذار کرد.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا افزود: روایات زیادی برای ارزش‌گذاری کار بانوان در منزل عنوان شده است، اما با همه این مسائل فرموده شده است که برخی از کارها مانند کارهای بیمارستانی و آموزشی قطعاً باید مخصوص خانم‌ها باشد و در روایات داریم که حضرت زینب(س) در شهر کوفه درس تفسیر برگزار می‌کرده و خطابه‌ها و سخنرانی‌هایی داشته است، از این رو این امور منافاتی با آموزه‌های اسلامی ندارد. اما برخی اصرار دارند که در کنار آقایان در همه کارها حضور داشته باشند، و در کارهای سخت و مشت بار تحصیل کرده و اشتغال داشته باشد اما این کار با فطرت خانم‌ها سازگار نیست.

وی با تصریح بر این مطلب‌که برای انجام کارهای آموزشی و شغل‌هایی که با فطرت خانم‌ها سازگار است روایات متعددی وجود دارد، گفت: اساس ایمان صالح و تقوی است منتهی برخی از کارها فطرتاً با ساختار شخصیت خانم‌ها و یا آقایان سازگار نیست نه اینکه اسلام تعمداً این کارها را بر عهده خانم‌ها یا آقایان گذاشته باشد و یا از آن منع کرده باشد؛ اسلام نگفته است که انجام کار سخت بر زن حرام است، بلکه اگر بتواند حجاب خود را حفظ کند می‌تواند هر شغلی را انجام دهد اما برای خود او سختی‌هایی دارد و اسلام ارشاد کرده است که کارهایی که با فطرت آنها سازگار نیست انجام ندهند.

حجت‌الاسلام پاک‌نیا گفت: آموزش تربیت و اخلاق از منظر قرآن بیشترین اهمیت را دارد و ترییت فرزندان بالاترین مسئله است؛ نام حضرت مریم (ع) 33 مرتبه در قرآن آمده و از وی تعریف شده است، برای اینکه شخصیتی مانند حضرت عیسی(ع) را تربیت کرده نه به دلیل اقدامات مدیریتی و یا کارهای سخت و ... بلکه نظر قرآن بر این است که حضرت مریم تربیت انجام داده است، اگر تربیت خانم‌ها نباشد هیچ مردی نمی‌تواند به جایی برسد.

وی در پایان تأکید کرد: اسلام نظر بر تعالی، پیشرفت و کمال انسان دارد، منتهی خانم‌ها نسبت به رسالت و فطرتی که دارند بیشتر در خانه‌داری مسئولیت دارند؛ البته خانه‌داری که نتیجه و خروجی آن تربیت فرزند صالح باشد، نه اینکه صرفاً در خانه بنشینند و در انزوا قرار گیرند؛ بلکه خانه‌داری به این معنا که بتوانند محلی آرامش‌بخش تهیه کنند تا اینکه همسر و فرزندانشان که وارد این خانه می‌شوند، احساس آرامش کنند و محل امنی داشته باشند و پیغمبر فرمود که اگر خانمی بتواند در خانواده چنین آرامشی برقرار کند، ثواب شهید را دارد.

     استفاده از این خبر ، با ذکر منبع بلامانع است.