عفاف و حجاب
31 بازدید
موضوع: تبلیغ
مصاحبه کننده : خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت ایکنا
تعداد شرکت کننده : 0
بدون عفاف و حجاب زندگی كامل و قرآنی معنايی ندارد

گروه اجتماعی: به باور يك استاد حوزه علميه قم اساساً يكی از محورهای زندگی كامل و قرآنی عفاف و حجاب است و بدون عفاف و حجاب نمی‌توان زندگی قرآنی را معنا كرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسسلمين عبدالكريم پاك‌نيا، مدرس حوزه علميه قم

حجت‌الاسلام ‌والمسسلمين عبدالكريم پاك‌نيا، مدرس حوزه علميه قم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با تأكيد بر اين موضوع كه پژوهش و تبيين مسئله حجاب بايد هميشه با توجه به مسائل روز صورت بگيرد، در مورد فلسفه پوشش در اديان مختلف از جمله اسلام گفت: فلسفه پوشش بحث گسترده‌ای است كه مختص دين ما نيست و بخشی از احاديث تشيع به همين مسئله يعنی تبيين فلسفه حجاب اختصاص دارد. به طور كلی پوشش برای مقوله‌ای گران‌بها طبيعی است و اين مسئله حتی مختص اديان الهی نيز نيست.

وی زنان را موجودات ارزشمندی دانست كه در دين ما به عنوان «ريحانه» از آنها ياد شده است و گفت: خانم‌ها به دليل جاذبه‌هايی كه دارند همواره بيشتر از مردان مورد توجه قرار می‌گيرند و اين در جامعه به نحوی است كه اگر حجاب و عفاف مورد توجه نباشد اين زيبايی‌ها به شكل آسان در اختيار جنس مخالف قرار می‌گيرد و بر شدت جاذبه‌های آن افزوده می‌‌شود و نتيجه آن تنها كاهش استحكام لازم در مورد ارتباطات حاكم بر زن و مرد در جامعه است.

اين مدرس حوزه با اشاره به اين موضوع كه اسلام به حجاب و عفاف خانم‌ها بيشتر توجه و تأكيد كرده است، اظهار كرد: اين مسئله كاملاً واضح است و در مباحث علمی نيز در مورد آن توضيحات كاملی ارائه شده است.

 يك استاد حوزه علميه قم:
فلسفه پوشش بحث گسترده‌ای است كه مختص دين ما نيست و بخشی از احاديث تشيع به همين مسئله يعنی تبيين فلسفه حجاب اختصاص دارد

وی عفاف را اعم از حجاب دانست و گفت: فلسفه اين موضوع به عقل و فطرت باز می‌‌گردد يعنی توجيه عقلی و منطقی دارد؛ عفاف و حجاب يكی از واجبات اديان الهی به خصوص دين اسلام است و اساساً يكی از محورهای زندگی قرآنی عفاف و حجاب است و بدون عفاف و حجاب نمی‌توان زندگی قرآنی را معنی كرد.

اين استاد حوزه اساس فلسفه حجاب در مورد زنان و مردان را حذف زمينه‌های فساد دانست و گفت: در اين زمينه می‌توان به چند نكته اشاره كرد از جمله امنيت و آرامش روانی؛ اسلام با مطرح كردن حجاب تدابيری را برای تعديل و رام كردن غريزه جنسی انديشيده است و در اين زمينه برای هر دو قشر زنان و مردان در سوره نور آيه 30 و 31 فرموده است كه «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ(30) وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ....»زن و مرد نامحرم نبايد به يكديگر خيره شوند.

وی ادامه داد: نكته دوم فلسفه حجاب را می‌توان در استحكام خانوادگی دانست و گفت: وقتی كه زن و مرد از نامحرم چشم می‌پوشند و فقط خود و تأمين نيازهای جنسی و روحی خود را منحصر به محيط خانواده می‌كنند، اين مسئله موجب استحكام زوجين خواهد بود و اين مسئله طبيعی است كه اگر مرد و زنی به يكديگر ثابت كنند كه به غير از همديگر كسی را دوست ندارند يقيناً موجب ايجاد اعتماد می‌شود.

 حجت‌الاسلام پاك‌نيا:
اگر حجاب و عفاف را بتوانيم در جامعه گسترش دهيم اين مسئله هرگز مانع فعاليت‌های اجتماعی، فرهنگی زنان نمی‌شود

حجت‌الاسلام پاك‌نيا سومين فلسفه‌ مطرح شده در قرآن در مورد حجاب را استحكام جامعه دانست و گفت: اگر حجاب و عفاف را بتوانيم در جامعه گسترش دهيم اين مسئله هرگز مانع فعاليت‌های اجتماعی، فرهنگی نمی‌شود ولی اگر اين گونه نشود و دختران در جامعه بدون حجاب مناسب حضور داشته باشند مثلاً در محيط‌های آموزشی، پسران و مردانی كه در كنار آنها قرار می‌گيرند نمی‌توانند تمركز هواس داشتته باشند و فكرشان متوجه سخن استادشان باشد.

وی تصريح كرد كه از نظر اسلام رسالت يك خانم در خانه بيشتر جلوه‌گر است و اگر مثلاً زنی مثل حضرت مريم(س) را به عنوان يك زن پاك و مطهر معرفی می‌كند به دليل اين است كه همچون حضرت عيسی‌(ع) را تربيت كرده است، اما اكنون زن مسلمان می‌تواند شخصيت و توانايی خود را در همه عرصه‌ها نشان دهد و اين در سايه حجاب است، در غير اين صورت مشكلات زيادی برای او به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به آيه 59 سوره احزاب كه در آن آمده است «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ یُدْنِينَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است» گفت: گذشته از پوشش ظاهری كه نشانگر باور و فهم زنان در مورد دلايل حجاب است و بر اين موضوع تأكيد دارد كه حجاب برای حفظ زنان از آزار و اذيت ديگران است، اسلام به زنان توصيه می‌كند كه زيور آلات خود را به نامحرمان نشان ندهند و صداهای خود را طوری در مقابل نامحرم آشكار نكند كه كسانی كه در دل مرزی دارند بر آنها طمع كنند و اين از جلوه‌های عفاف است.

ادامه دارد ...